Direct goed zichtbaar met Google Ads? Zo werkt het.
Je hebt vast al wel eens gehoord over Google Ads. Dit zijn advertenties die boven en onder in beeld verschijnen in het zoekresultaten overzicht van verschillende zoekmachines waaronder Google. Adverteren in de zoekmachines wordt ook wel SEA genoemd; Search Engine Advertising. Een effectieve manier van adverteren voor vrijwel iedere branche! Ook voor de wat kleinere budgetten. Graag leggen we je meer uit over hoe Google Ads werkt.
Wat is Google Ads precies?
Met behulp van Google Search Ads betaal je voor een toppositie in de zoekmachine resultaten. Dit werkt dus anders dan je organische positie binnen Google waar je niet voor betaalt.
Er kan best wat tijd overheen gaan voordat jouw website op een natuurlijke, organische manier hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan middels SEO inspanningen (zoekmachine optimalisatie). Juist dan is het inzetten van Google Search Ads een uitstekende manier om direct hoog in de zoekresultaten van Google zichtbaar te zijn en zo meer relevant en waardevol verkeer naar je website te trekken. En meer relevant verkeer is meer leads. Wie wil dit nou niet?
Om de advertenties te maken en beheren maak je gebruik van het Google Ads platform. Iedereen kan hier gratis een account voor aanmaken.
Hoe werkt Google Ads?
Je kunt binnen Google Ads verschillende vormen van advertenties maken en beheren. Zo zijn er de Search Ads in de zoekresultaten van Google, displayadvertenties met beeld op andere websites, videoadvertenties voor bijvoorbeeld in filmpjes op YouTube en Shopping Ads voor producten in de shopping resultaten. De Search Ads worden het meeste ingezet. Deze Search Ads campagnes zijn geschikt om doorlopend te vertonen maar kunnen ook ingezet worden voor kortere looptijden. In dit artikel focussen we dan ook op de Google Search Ads.
Om je advertenties te vertonen aan de juiste doelgroep kies je (op een slimme manier als het even kan) de zoekwoorden waarop jij graag gevonden wil worden. Als deze zoekwoorden dan worden ingetypt door iemand in de Google zoekmachine, worden jouw advertenties vertoond. Om de juiste zoekwoorden te bepalen is het van belang dat er een goed zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd. Je wilt namelijk niet adverteren met een roze teddybeer terwijl je een gele teddybeer in je webshop hebt. You get the point.
Bij Google Ads betaal je alleen per klik op jouw advertentie, vertoningen in de zoekresultaten zijn gratis! Middels een veilingsysteem binnen Google Ads op de gekozen zoekwoorden betaal je een bepaald bedrag per klik op jouw advertentie.
Waarom Google Search Ads inzetten?
Meer dan 90% van alle Nederlanders maakt gebruik van de Google zoekmachine om ergens naar te zoeken. Vrijwel alle zoektochten op het internet beginnen dus hier! Need we say more? De hoeveelheid mensen die je hier kunt bereiken is dus gigantisch.
We hadden het voordeel al genoemd dat je middels Google Ads direct goed zichtbaar bent op de topposities in de zoekmachine. Dit in tegenstelling tot SEO inspanningen waarbij het langer duurt voordat je er resultaten van ziet. Daarnaast betaal je alleen per klik op een advertentie en zijn vertoningen gratis.
Een ander groot voordeel, ten opzichte van bijvoorbeeld een krantenadvertentie, is dat je zeer gericht kunt mikken op jouw ideale doelgroep middels zoekwoorden, locatie targeting, demografische gegevens en meer. Geen verspilling meer dus van marketingbudget aan mensen die toch niet geïnteresseerd zijn!
Tevens zijn alle statistieken van jouw advertenties beschikbaar in de advertentieomgeving van Google Ads waardoor je goed kunt volgen hoe je campagnes presteren.
Wat kost Google Ads?
Het aanmaken van een Google Ads account is gratis. Je betaalt alleen de advertentiekosten. Afhankelijk van de concurrentie, de branche en de gekozen zoekwoorden zul je een bepaald bedrag per klik op jouw advertentie betalen.
Deze kosten per klik, ook wel Cost per Click genoemd, kunnen variëren tussen de €0,20 cent of in zeer extreme gevallen tot boven de €4 euro. Hele hoge kosten per klik zien we eigenlijk alleen bij zoekwoorden en branches met een zeer hoge concurrentie zoals bij energiemaatschappijen en websitebouwers. Door slim je zoekwoorden te kiezen, te zorgen voor sterke advertenties én een sterke landingspagina kun je deze kosten goed onder controle houden.
Per campagne kun je zelf bepalen welk budget per dag je wilt inzetten. Dit bedrag wordt opgebruikt door de klikken op jouw advertentie. Dus hoe lager je CPC, hoe meer klikken per dag je kunt verkrijgen. Start altijd met een laag dagbudget van rond de €5 tot €10 euro per dag. Als blijkt dat er meer klikken nodig zijn om resultaten te behalen kun je het dagbudget altijd tussentijds aanpassen.
Geen gedoe. Google Search Ads uitbesteden.
Google Search Ads succesvol inzetten en je weg weten te vinden tussen alle verschillende instellingen is een studie op zichzelf. Het lijkt gemakkelijk, maar er is veel kennis voor nodig. Het is niet voor niets dat er officiële Google certificeringen voor bestaan.
Beschik jij niet over de juiste kennis, heb je geen tijd óf vind je er simpelweg niks aan? Dan kun je met een gerust hart jouw Google Search Ads uitbesteden aan de experts van Sweet!
Wij kunnen je helpen met Google Search Ads advies, analyse scans van bestaande Google Ads accounts, zoekwoorden onderzoek, het opzetten van geheel nieuwe Google Search Ads campagnes én nemen het maandelijkse beheer uit handen. Compleet met maandelijks resultatenrapport.